Narancsos-fahéjas süti - VKF 38.

Bevallom, kicsit gondban voltam ezzel a VKF fordulóval. Amikor Edó kihirdette a témát, miszerint reform ételek, bizony törni kellett a fejem. Aztán lejjebb görgettem az összetevőbeli megkötésekhez, és gondoltam, ajaj, lesznek itt gondjaim. 
Valami "egészségesített"-reformosított receptre gondoltam első körben, úgy gondoltam, itt a remek alkalom, hogy szorosabb barátságot kössek a teljes kiőrlésű liszttel, hiszen a nádcukorral már egész jóban vagyunk. Be is mentem egy nagyobb élelmiszerboltba, ide nekem egy kiló tk. lisztet felkiáltással. Aham, ahogyan azt Móricka elképzelte... Egyetlen egy árva kis zacskót sem találtam, aztán amikor érdeklődtem az árufeltöltőnél, az nézett rám, mint boci az új kapura.
OK, semmi gond, nem esünk pánikba. Elmentem egy másik boltba, ott már találtam. Bio, tönköly, teljes kiőrlésű, kutyafüle, díszszalag. 900 Ft/kg. Azta@&#! Ekkor úgy gondoltam, hogy azt hiszem erről én lemondok, mert ugye kísérleti jelleggel még rendben lenne, hogy egyszer kiadok érte ennyi pénzt, de hogy biztosan nem lesz szerves része az életemnek, az is fix. Akkor meg mi értelme lenne...
Aztán a múlt héten megejtettem a rendes havi drogériai beszerzőkörutamra ÉS: ott volt. Bio, teljes kiőrlésű, de semmi faxni, 400 Ft/kg. Nos, ez figyelembe véve a havi lisztfogyasztásunkat, nem is olyan goromba. Ez a rész kipipálva.

Akkor ugye jöhetne a recept. Arra gondoltam, hogy a mostanában szívem csücskévé vált Rachel Allen-féle sütireceptet alakítom kicsit reformosabbra.

Nézzük akkor az irányvonalakat:
  1. Az étel kristálycukrot nem, csak nádcukrot, mézet vagy juharszirupot tartalmazhat. - Ez rendben van
  2. Fehér liszt helyett csak teljes kiőrlésű lisztből készülhet és ez érvényes a tésztafélékre, rizsre is. - Ez is pipa
  3. Vegyszerezett, génkezelt, tartósított, mesterségesen színezett alapanyagokat nem tartalmazhat. - Szerencsére ilyet baromi ritkán használok egyébként is
  4. Legyen zsírmentes (vagy nagyon kevés zsírral), inkább hidegen sajtolt olajok jöhetnek szóba. - Nos, ezzel kicsit vitatkoznom kell, ugye van benne egész sok zsír, ráadásul vaj. Készíthetném margarinnal is, de szerintem az baromi egészségtelen. Ízlések és pofonok :)
  5. Tartalmazhat zöldséget, gyümölcsöt, illetve alacsony zsírtartalmú tejterméket. - Narancs és mandula
  6. Enyhén fűszerezzünk, leginkább tengeri sót használjunk és friss zöldfűszereket. - Fahéj van benne, az sem durván, csak úgy karácsonyiasan.


Annyit még hozzátennék, hogy a recept csak úgy lesz reform, ha ésszel fogyasztjuk, tehát nem egy ültő helyben az egészet. Remélem belefér a kiírásba :)

A süti így is nagyon finom lett, bár kicsit keményebb lett a tészta, mint a finomlisztes változatban, úgyhogy ha sütitek, akkor nyugodtan le lehet nyomni egy kicsit, hogy ne legyen ilyen puszedliszerű. 

Hozzávalók, 12 db sütihez:
  • 5 dkg vaj
  • 10 dkg teljes kiőrlésű liszt
  • 1/2 narancs héja
  • 1,5 teáskanál sütőpor
  • 5 dkg nádcukor
  • 1 teáskanál őrölt fahéj
  • 15 gramm mandulapehely
  • 2 evőkanál méz

A sütőt előmelegítjük 180 fokra. A sütemény hozzávalóiból kemény tésztát gyúrunk, majd 12 részre osztjuk,  golyókat gyúrunk belőle és elrendezzük egy sütőpapírral bélelt tepsin. Ezeket picit le szabad nyomni, mert nem terül annyira, mint a "rendes" liszttel készült. Kb. 12 perc kell neki. Akkor jó, amikor a teteje megszilárdul és kicsit betörik. Hagyd kihűlni a tepsin, mert melegen törik.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések